Indholdsfortegnelse:
Specialpædagogik - en kort introduktion
Referenceliste
Maul, John (2016): Rejsende i kognition, pædagogik og fænomenologi - en odyssé gennem cerebral parese, afasi, dysfasi og dysleksi med konsekvenser for forståelsen af bevægelsens, rytmens og kroppens betydning for pædagogikkens hvordan, hvorfor og hvorhen. I Kognition & Pædagogik, nr. 101, august 2016, 26. årgang, side 20 - 25. Køb som digital artikel (vandmærkebeskyttet pdf)
Kirkebæk, B. (2010). Almagt og afmagt - Specialpædagogikkens holdninger, handlinger og dilemmaer. København: Akademisk Forlag. Bibliotek.dk
Lorentzen, Per (2006). Slik som man ser noen – faglighed og etikk i arbeid med utviklingshemmede. Oslo: Universitetsforlaget. Bibliotek.dk
Maul, J. (2007). Mennesket i specialpædagogikken – om mod og fornuft i specialundervisningen. Herning: Special-pædagogisk Forlag. Bibliotek.dk
Maul, J. (2006). Om mening og sammenhæng i spillet mellem krop, hjerne og verden – et tvetydigt perspektiv på vores forankring i kroppen, ophængning i sproget og væren i verden.
Døvblinde-Nyt, nr. 2, side 12 – 17.
Fredens, K. (2006). Mennesket i hjernen - en grundbog om neuropædagpogik. Århus: Systime. Bibliotek.dk
Lorentzen, P. (2003/2007). Fra tilskuer til deltager - samspil og kommunikation med voksne udviklingshæmmede, Fra tilskuer til deltaker, dansk oversættelse i 2007, Aalborg: Materialecentret. Bibliotek.dk
Maul, J. (2002). Bogomtale: David Goode, I en verden uden ord. Kognition og Pædagogik, nr. 44 (side 51-52).
Rasmussen, T. H. (1996). Kroppens filosof, Maurice Merleau-Ponty. København Semi-forlaget. Bibliotek.dk
Duesund, L. (1995). Kropp, Kunnskap og selvoppfatning. Oslo: Universitetsforlaget. Bibliotek.dk
Specialpædagogisk udredning
Referenceliste
Feilberg, Casper og John Maul (2019). Iagttagelsens fænomenologi - sammenfatning og overvejelser, s. 291 - 308 I: Casper Feilberg og John Maul: Kvalitative iagttagelser - at forstå, undersøge og udrede mennesker på et eksistentielt-fænomenologisk grundlag. Aalborg Universitetsforlag.
Maul, John og Casper Feilberg (2019). Det fortolkende blik - psykomotoriske vanskeligheder, diagnoser og pædagogisk-psykologisk rådgivning s. 191 - 214 I: Casper Feilberg og John Maul: Kvalitative iagttagelser - at forstå, undersøge og udrede mennesker på et eksistentiel-fænomenologisk grundlag, Aalborg Universitetsforlag.
Maul, John (2014 unpub.): Et forsøg på at eksemplificere og fortolke kvalitative iagttagelser med udgangspunkt i specialpædagogiske problemstillinger. Publiceret på www.livsverden.dk/maul aug. 2014.
Brinkmann, S. & L. Tanggaard (2010). Kvalitative metoder – en grundbog, København: Hans Reitzels Forlag. Bibliotek.dk
Kirkeby, O.F. (1994). Verden, ord og tanke – sprogfilosofi og fænomenologi, København: Handelshøjskolens Forlag/Munksgaard. Bibliotek.dk
Lund, Henrik. (2006). Dømmekraft – et essay, København: Tiderne skifter. Bibliotek.dk
Maul, J. (2007). Mennesket i specialpædagogikken - om mod og fornuft i specialundervisningen, Herning Special Pædagogisk Forlag. Især kapitel 5 om hvordan det blev muligt at skabe orden i specialpædagogikkens faglige begrebsverden - om starten på en særlig dansk indfaldsvinkel til specialpædagogikken og kapitel 6 med eksempler på hvordan neuropsykologien var medvirkende til at skabe orden i specialpædagogikken - om motorikkens gennemtrængskraft i sprog og kognition samt kapitel 7 om en tankegang for specialpædagogisk udredning og fortolkning med henblik på praksisforslag - om at komme fra iagttagelse over fortolkning til specialpædagogisk praksis. Bibliotek.dk
Maul, J. (2000). Temaer i læse- og stavevanskeligheder hos børn og unge, Herning: Special-pædagogis forlag. Især kapitel 2 om læsebeskrivelse: Årsag og virkning - ideologi - at forklare og at forstå - casemetoden - tematisering og kapitel 12 om læseundersøgelse: Vokset ud af praksis - screeningsfamilien - kvalitative forbilleder - ‘Screening af læsning og forudsætninger for læsning og stavning’ - reliabilitet og validitetBibliotek.dk
Maul, John (1998) : Temaer i sprog- og talevanskeligheder hos børn, Herning: Special-pædagogisk Forlag. Bibliotek.dk især kapitel 2 om sprogbeskrivelse - Projekttanken - erkendelsesgrundlag - Newton og Goethe - at forklare og at forstå - quantus og qvalis - casemetoden og kapitel 12 om undersøgelse Udgangspunkter - kvalitative forbilleder - et nyt undersøgelsesværktøj. Bibliotek.dk
Maul, J. (1995). ph.d. afhandling udgivet på Danmarks Lærerhøjskole, Aalborg Studier i mulige sammenhænge mellem læsevanskeligheder og rytmisering - en analyse af et 'rytmisk-sekventielt' tema i dysleksi Især kapitel 2 om optakt: Kvalitativ & kvantitativ - pålidelighed - fænomenologi & hermeneutik - fremstillingens udformning og kapitel 11 om kvalitativ beskrivelse og tydning: Casemetoden - reliabilitet - validitet.
Læsevanskeligheder
Referenceliste
Maul, J. (2019). Den strukturerede iagttager - iagttagelser af specifikke skriftsproglige vanskeligheder, side 161 - 190 I: Casper Feilberg og John Maul: Kvalitative iagttagelser - at forstå, undersøge og udrede mennesker på et eksistentiel-fænomenologisk grundlag, Aalborg Universitetsforlag.
I denne tekst udtrykkes et langt arbejdslivs erfaringer om undersøgelser af utallige ordblinde elever hvad angår årsager, følgevirkninger og afhjælpning. Maul, John: Undervisning og læring i læsevanskelighedernes livsverden I: Specialpædagogik - Teori og praksis, redigeret af V. Boelt, M. Jørgensen og T.N. Nørregaard Rasmussen, side 127 - 142, Århus, KvaN, 2011. Bibliotek.dk
Maul, J. (2003). Om flydende læsning, forord side 51 – 53, i: Helle for nye veje af Helle Couppé, Folkeskolens Musiklærerforening Bibliotek.dk
Larsen, S. (1996). Læsningens mysterium, Eget forlag: Rygårds Allé 25B 2900 Hellerup. Bibliotek.dk
Maul, J. (2000). Temaer i læse- og stavevanskeligheder, Herning: Special Pædagogisk Forlag Bibliotek.dk
Maul, J. (2000). Screening af læsning og forudsætninger for læsning og stavning, et undersøgelsesmateriale med manual. Herning: Special Pædagogisk Forlag. Bibliotek.dk
Maul, J. (1995). Studier i mulige sammenhænge mellem læsevanskeligheder og rytmisering - en analyse af et 'rytmisk-sekventielt' tema i dysleksi Aalborg: Danmarks Lærerhøjskole
Maul, John (1990): Hvorfor æbletræerne ikke vil gro i en have bag et hegn - om forudsætninger for læseindlæring, Herning: Special-pædagogisk forlag. Bibliotek.dk
Referenceliste
Lauritzen, G. Q. & J. Maul (2010). Kapitel 2: Sansning, perception og kognition. I Ergoterapi og børn – udvikling, aktivitet og deltagelse, 2. udgave, red.: Andersen, I. V., Lauritzen, G. Q. og Stokholm, G. Bibliotek.dk
Maul, John (1998) : Temaer i sprog- og talevanskeligheder hos børn, Herning: Special-pædagogisk Forlag. Bibliotek.dk
Maul, J. (1999). Screening af sprog og forudsætninger for sprog og tale, vejledning, iagttagelsesark, materialemappe, Herning: Special-pædagogisk forlag. Bibliotek.dk
Nicolaisen, K. & H. Vejleskov. (1996). Dysfatiske småbørn, skrifter fra Center for småbørnsforskning 5, Danmarks Lærerhøjskole. Bibliotek.dk
Afasi og sproglige sammenbrud
Referenceliste
Maul, J. (2007). Hvordan det blev muligt at skabe orden i specialpædagogikkens faglige begrebsverden,
kapitel 5, pp. 72 - 79 og Eksempler på hvordan neuropsykologien var med til at skabe orden i specialpædagogikken, kapitel 6, pp. 80 - 94. I: Mennesket i specialpædagogikken - om mod og fornuft i specialundervisningen, Herning: Special Pædagogisk Forlag. Bibliotek.dk
Nesgaard, V. (2007). Hvorfor & Hvordan – Nogle idéer til undervisning af afasiramte, udgivet i samarbejde med Dansk Neuropædagogisk Selskab og Taleinstituttet i Aalborg Bibliotek.dk / This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.
Nesgaard, V. (2003) Afasitest – en kvalitativ test udarbejdet på baggrund af Luria’s teori, anvendt siden 1976 v/afasiafdelingen på Taleinstituttet i Aalborg Bibliotek.dk / This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.
Maul, John. (1996). Sindets fantastiske virkelighed I Oliver Sacks' 'Manden der forvekslede sin kone med en hat, og andre beretninger fra sindets virkelighed' fortælles om en underviser på et musikakademi, som begyndte at udvise en besynderlig adfærd. Der fortsættes i artikelen med egne oplevelser af afatiske tilstande og historier om cerebral parese. I Tidsskrift for 'Sprogpsykologi', nr. 1, side 26-36.
Danielsen, E. (1996) Psykologiens Mozart – Introduktion til L.S. Vygotsky og den kulturhistoriske skole. Bibliotek.dk
Merleau-Ponty, M. (1945/1994). Kroppens fænomenologi. Frederiksberg: Det Lille Forlag. Bibliotek.dk
Sacks, O. (1987). Manden der forvekslede sin kone med en hat, og andre beretninger om sindets fantastiske virkelighed, København: Borgens Forlag. Bibliotek.dk
Jordal, J. & M. Møller. (1976, 1982, 2002). Luria Studier, Forstyrrelser - genoptræning af sprog, Herning: Special Pædagogisk Forlag. Bibliotek.dk
Christensen, A.-L. (1975 og 1979). Luria's Neuropsychological Investigation, Manual, Tekst og Test, København: Dansk Psykologisk Forlag og Munksgaard. Bibliotek.dk
Luria, A. R. (1975). Hjernen, En introduktion til neuropsykologien, København: Nyt Nordisk Forlag. Bibliotek.dk
Luria, A.R. (1975). En splintret verden – en hjerneskade og dens følger, København: Nyt Nordisk Forlag. Bibliotek.dk
Luria, A.R. (1973). En ikonisk hukommelse, København: Nyt Nordisk forlag. Bibliotek.dk
Cerebral Parese og spasticitet
Referenceliste
Espen, P. (2005). Ny CP – cerebral parese med nye øjne, Frederiksberg: CP/center & Spastikerforeningen www.spastikerforeningen.dk
Maul, John og Casper Feilberg (2019). Den lidenskabelige iagttager - iagttagelser af børn og voksne med udviklingshæmning, side 139 - 160 I: Casper Feilberg og John Maul: Kvalitative iagttagelser - at forstå, undersøge og udrede mennesker på et eksistentiel-fænomenologisk grundlag, Aalborg Universitetsforlag.
Maul, John & Tom Svendsen (1988): En troldsplint i øjet - en motorisk skade og dens følger. København: Gyldendal. Bibliotek.dk
Maul, J. (2003). Om det gådefulde samspil mellem krop, sansning og hjerne - I Døvblinde-Nyt fra Dansk Videnscenter for Døvblindfødte, nr. 3, side 9 –13.